
Важливі сайти для ЗНО
ЗНО онлайн українська мова та література
Тестування ЗНО онлайн на сайті Освіта.ua
Зовнішнє незалежне оцінювання
Таблиці з української літератури
Експрес-уроки української мови Олександра Авраменка
Програми, характеристики та критерії оцінювання ЗНО-2018
ЗАВДАННЯ З РОЗГОРНУТОЮ ВІДПОВІДДЮ З УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ШАБЛОН
ПРИНЦИПИ
НАГОЛОШУВАННЯ
Основні
принципи наголошування іменників
1.
У більшості випадків іменники множини мають наголос на закінченні: наприклад, загадки,
огірки.
2.
У більшості іменників жіночого роду із суфіксом –к при утворенні множини наголос
переходить у закінчення: наприклад, тарілка
– тарілки, книжка – книжки,
АЛЕ: сусідка – сусідки.
3.
Іменники, що утворилися від дієслів, мають більше двох складів та закінчуються
на –ання,
частіше всього мають наголошений суфікс: наприклад, читання,
завдання. АЛЕ: бігання,
нехтування.
4.
В іншомовних словах, що позначають міри довжин, зазвичай наголос падає на –метр: наприклад, сантиметр,
міліметр, дециметр.
АЛЕ в назвах пристроїв – по-інакшому: термометр,
барометр.
Основні
принципи наголошування прикметників
1.
Суфікс прикметників –еньк- , що позначає пестливість, завжди є
наголошеним: наприклад, маленький,
чорненький, гарненький.
2.
У більшості випадків, коли прикметник має два склади, наголос падає на другий склад (тобто на закінчення): наприклад, дзвінкий,
новий, тонкий,
котрий.
Основні
принципи наголошування дієслів
1.
Правила наголошування дієслова «бути» наступні: в теперішньому часі - бути,
будемо,проте в минулому часі: була,
було, були.
2.
Багато дієслів мають наголос на
останньому складі: наприклад, нести,
везти, мести.
3.
Дієслова із закінченнями -емо,
-имо, -ете, -ите мають наголос на останній літері: наприклад, веземо,
ідемо, підете. АЛЕ: будемо,
гуркочемо, залишите.
Основні
принципи наголошування числівників
1.
У числівниках, що закінчуються на –десят,
наголос припадає на останній склад: наприклад, п’ятдесят,
сімдесят.
2.
У числівниках, що закінчуються на –адцять,
наголошений передостанній склад: наприклад, дванадцять,
вісімнадцять.
У
деяких словах, які будуть на ЗНО, наголос не піддається правилам, його потрібно
тільки запам’ятати.
асиметрІя
борОдавка
бОрошно
бюлетЕнь вимОга вимОва вИпадок
вІдгомін
вітчИм граблІ
горІлиць
горошИна грОшей
діалОг
дІтьми
добовИй
долІлиць
довІдник дочкА
(але
дОнька)
сантимЕтр
селянИн
серЕдина симетрІя спИна
течіЯ
тезкО(той, хто має з ким-небудь однакове ім'я або прізвище)
|
дрОва
жалюзІ
жаркИй
завдАння
заіржАвіти
запитАння
заслАння
зрУчний
зубОжіти
зубОжілий
зубОжіння
індУстрія
лАте
лІкарський (стосується
лікаря та його діяльності : халат, огляд, допомога)
лікАрський (стосується
ліків)
люблЮ
металУргія
каталОг квартАл
кИдати
кіломЕтр
котрИй
кропивА кУрятина мАркетинг ненАвидіти
тонкИй
фартУх
фаховИй
фенОмен
фОльга
цемЕнт |
ненАвисть
ненАвисний
обрАнець
однАковий
одноразОвий
нЕдруг
новИй
обІруч
обрАння
ознАка
Олень
осокА
отАман перЕпис
перИметр
привезтИ
піцЕрія
прИятель
псевдонІм рАзом
розвАл
руслО
цЕнтнер
ціннИк
черговИй
чорнОслив
добовИй
щавЕль
щЕлепа
щовеснИ
|
Наголос
падає на перший склад –
Олень, рАзом, спИна, пОдруга, прИятель, дрОва, зАгадка, стОляр, лЕгко, рЕшето,
цЕнтнер.
У наступних словах наголос падає на останній склад – кропивА, черговИй, осокА, листопАд (в
обох значеннях слова: і як назви місяця, і як процесу опадання листя), новИй, кіломЕтр, дочкА, вербА, каталОг,
докумЕнт, виразнИй (у значенні такого, що може бути вираженим), легкИй, шофЕр, бюлетЕнь, руслО, фаховИй.
Запам’ятати також
потрібно слова з подвійним наголосом: алфаві'т — алфа'віт, весняни'й —
весня'ний, доповіда'ч — допові'дач, завжди'— за'вжди, до'говору — догово'ру,
жа'лібний — жалібни'й, м 'я'зовий — м 'язови'й, пе'рвісний —
перві'сний,переста'рок — пере'старок, по'милка — поми'лка, прости'й —про'стий, та'кож
—тако'ж.
Декілька порад по запам’ятовуванню
наголосу в словах:
1.
Багато-багато разів перечитайте слова! Скоро ваш мозок запам’ятає їх
та буде видавати «на автоматі». Тільки читати вголос!
2. Пограйте у картки: з
одного боку картки напиши слово без виділення наголосу, а з іншого – з
виділенням наголошеного складу. Поки робитимеш картки, вже багато запам’ятаєш!
3.
Ті слова, що ніяк не можеш запам’ятати, напиши на папірцях та приклей вдома на місця, куди часто
дивишся – наприклад, на холодильник.
4.
Слова з наголосом, що ти запам’ятав, намагайся застосовувати в мовленні якомога частіше, щоб це відклалося в
твоїй пам’яті.
Немає коментарів:
Дописати коментар